Am observat că vitaminele au câştigat din ce în ce mai mult popularitate. Articole în reviste, reţete de creme de faţă, reclame sau discuţii. Mai ales că omului îi place să fie sănătos fără să depună prea multe eforturi. Nimeni nu vrea să renunţe la acest Fast Life cu care am fost învăţaţi, să facă sport în detrimentul statului la calculator, să nu mai mănânce prăjeli şi fast-food-uri. Vitaminele se iau uşor! DAR trebuie menţionat că cele din stare naturală sunt mult mai bune.
Vitamina A (retinolul) joacă un rol important în funcţionarea sistemului imunitar, ajută la protejarea organismului împotriva afecţiunilor cardio-vasculare şi cancerului, este necesară în regenerarea pielii şi este esenţială în funcţionarea normală a ochilor.
Din grupul carotenoidelor, beta-carotenul este precursorul vitaminei A (în organism este transformat rapid în aceasta) cu o importantă acţiune anti-oxidantă. Acest grup mai include şi licopenul, luteina, alfa-carotenul şi zeaxantinul.
Infecţiile şi imunitatea. În multe studii efectuate pe animale, vitamina A a fost evidenţiată ca îmbunătăţind rezistenţa la infecţii şi utilă, în mod special, în prevenirea bolilor infecţioase şi neinfecţioase ale sistemului respirator. În plus, suplimentele cu vitamina A sunt eficiente în reducerea simptomelor asociate reacţiilor alergice, ale emfizemului şi ale astmului.
Bolile cardio-vasculare. În timp ce multe cercetări în legătură cu prevenirea bolilor coronariene au fost axate pe vitamina E, studii efectuate pe indivizi umani au arătat că aceste carotenoide pot avea efecte de protecţie şi terapeutice în cazul bolilor cardio-vasculare. Într-un studiu de la Universitatea Harvard, s-au observat efectele benefice ale beta-carotenului ca fiind mult mai puternice decât tratamentul cu aspirină.
Prevenirea cancerului. Cercetătorii au constatat că licopenul inhibă dezvoltarea celulelor canceroase la nivelul prostatei şi că bărbaţii care consumă în mod regulat 10 porţii de tomate săptămânal înregistrează o reducere a riscului de cancer al prostatei cu 35% faţă de cei care consumă numai o porţie.
Pielea. Studiile indică faptul că această vitamină este utilă în stimularea creşterii celulelor sănătoase şi este vitală pentru o bună sănătate a pielii. Astfel, s-a constatat că este un mod eficient de a trata acneea.
Văzul. Vitamina A este cunoscută ca fiind esenţială în păstrarea sănătăţii ochilor. Un nivel crescut de beta-caroten în sânge este asociat cu reducerea riscului cataractei şi degenerescenţei maculei datorate vârstei.
Surse alimentare (atenţie însă, vitamina A şi carotenoidele pot fi distruse de căldură, alcalii – bicarbonat de sodiu, lumină şi aer):
- în uleiul din ficat de peşte (cod, somon, rechin)
- în ficatul de vită şi de pui
- în ouă şi în produsele lactate
- în fructele şi legumele verzi şi galben-potocalii (morcov, varză creaţă, gulie, pătrunjel, spanac, frunze de nap, frunze de păpădie, caise, pepene galben)
- pasta de tomate este o sursă bogată de licopen.
















