Muşcăturile de viperă: Profilaxie

E vară. Mă pregătesc să mă duc la munte şi am auzit că s-au înmulţit vipere în zonă. Aşa că mă întreb ce trebuie să fac pentru a putea să mă şi întorc înapoi întreagă?

Viperele se întâlnesc mai ales vara, deoarece atunci ies de la hibernat şi se aşează pe stânci, la soare. Lunile iunie-august reprezintă de asemenea perioada lor de împerechere.

Speciile de vipere întâlnite în România sunt:

– viperă comună / cu cruce (Vipera berus) – întâlnită în întreg lanţul Carpatic, Banatul de Sud şi Moldova;

– vipera cu corn (Vipera ammodytes) – întâlnită în Dobrogea, Banat, estul Carpaţilor Meridionali şi câteva zone din Munţii Apuseni;

– vipera de stepă (Vipera ursinii) – întâlnită într-un loc din Moldova, lângă Cluj-Napoca şi în câteva zone izolate din Dobrogea; este cea mai inofensivă.

Vipera comună este cea mai veninoasă, însă veninul ei este produs în cantităţi mici, de cele mai multe ori insuficiente pentru a produce stări grave omului. Are corpul cenuşiu deschis sau cafeniu, cu o bandă negricioasă în zig-zag pe spate. Pe cap se găseşte o pată negricioasă în formă de V întors. Corpul este scurt şi gros (poate atinge maxim 80 cm în lungime); coada se termină brusc. Vârful cozii este portocaliu pe partea inferioară.

Măsuri de precauţie:

– purtaţi îmbrăcăminte şi încălţăminte adecvată – a se citi „bocanci” (dacă se poate să fie înalţi); nu pantofi sport şi cu atât mai puţin papuci; dacă purtaţi pantaloni scurţi, puteţi să vă luaţi nişte jambiere/parazăpezi care să vă protejeze gambele împotriva unei posibile muşcături;

– evitaţi tufişurile şi aveţi grijă pe unde păşiţi;

– nu vă aventuraţi singuri pe munte;

– circulaţi doar pe timpul zilei.

26 de gânduri despre “Muşcăturile de viperă: Profilaxie

  1. am lucrat in silvicultura in banat,sunt in anumite zone vipere.Mai nou am auzit ca sunt si in Bucuresti chiar foarte agresive la toate partidele

  2. Sambata cainele meu a fost muscat in buza de o vipera comuna pe Scaunul Domnului, Mtii Calimani.
    Nu am stiut de muscatura doar observam oboseala si comportamentul ciudat al cainelui. Apoi am observat nasul umflat si o buza superiora umflata. Primele semne au fost o oboseala, ii curegea saliva o pleoapa i se inchidea si parca ii pica spatele intr-o parte.
    L intoarcere, coborire de pe munta la locul unde caainele vana ceva am gasit sarpele ce iesise din nou de sub piatra mare printre afine.
    Nu am gasit nici un ajutor pana in TgMures. In Deda desi are spital si SMURD, totul era pustiu, inchis. In Reghin au ris de mina la spital la urgente si am cam fost dat afara ca doresc sa vindec un caine.
    De veterinari in Reghin am dat doar telefonic, nimeni nu era de gasit sa dea o mina de ajutor, o injectie sa previna efectele de alergie, coagulare.
    In TgMures am primit ajutor si intelegere la SMURD (le multumesc din nou)
    I sa administrat tot felul de infuzii de catre veterinar.
    Ziua a dotua, ieri, deja se misca fara nici un semn, doar umflaturile mai ereau. Comportamentul era normal deja din prima seara aproape.
    Cca dupa 48 de ore au disparut toate simptomele.
    Sarpele am sa-l mai vizitez…

    Ser antiviperin se gaseste in Ungaria in farmacii, si costa cca 100 lei.

  3. anul acesta in muntii orastiei in situl arheologic Sarmizecetusa Regia langa soarele de andezit am vazut o vipera , avea cam 50 cm era complet neagra , am pastrat o distanta de ea de aproximativ 2,5 metri si am urmarit`o incotro se indreapta ….a traversat marele sanctoar circular si a intrat sub o tulpina de copac cazut … am stat pe acolo cam 2 ore si am constatat cu stupoare ca 70% din cei care veneau acolo se asezau langa tulpina respectiva , familiii cu cate 2-3 copi etc se asezau acolo , nu mai departe de 1 m de locul cu pricina , eu i`am tot informat despre vipera insa am constatat ca parca ii injuram asa urat se uitau la mine si cu chiu cu vai se ridicau de acolo , ba chiar o familie cu 2 copii de 4-5 ani dupa ce i`am avertizat au mai stat acolo cca 10 minute ( cum sa numesc asta ? inconstienta? ) asa ca am renuntat sa`mi mai bat capul cu ei si mi`am vazut de ale mele .

  4. Buna.Eu sunt din Resita dar merg la tara la Garliste,la 25 km de Resita ,si cu cat iesi din sat mai mult ,dupa 500 de metri ajugi in Cheile Carasului.Intalnesc vipere aproape in fiecare zi,si comune si cu corn.In perioada de imperechere sunt agresive…totul esti sa fii foarte atent si sa ai la tine un bat mai mare,in cel mai rau caz il lovesti dar cel mai bine e sa pleci din locul ala sau sa incerci sa faci zgomot, poate pleaca.

  5. Salut !
    Azi am prins o viperă. Seamănă perfect cu cea din poză . Am prins-o în curtea unui vecin , lângă robineul cu apă. În momentul în care am luat-o cu băţul şi am pus-o într-o găleată scotea un şuier .
    Nu vreau s-o omor , vreau s-o păstrez într-un acvariu şi să o arăt la cât mai mulţi copii să o vadă şi să ştie. Trebuie să caut informaţii despre cum să o hrănesc.
    Îmi place cum se pozitionează atunci când se pregăteşte de atac. Şuieratul este foarte interesant , un sunet pe care nu l-am mai auzit !

  6. Ma numesc Catalin ,sunt din Buhusi,jud. Bacau si in data de 08.08.2011 am facut o drumetie pe Ceahlau impreuna cu fiul meu de 10 ani si cu un coleg.Referitor la vipere va pot spune ca la coborarea de la schit am urmat un traseu inchis de ceva vreme 7-10 ani pe sub Ocolasul Mare iar cind am ajus undeva in zona celor doua cruci ,inainte de coloana Dorica era cam 15:00 am vazut o vipera in carare intre jnepeni,norocul meu ca am observato la timp si nu am calcat pe ea si intrucit aveam un bat in mana am facut jgomot si ea s-a retras incet in jnepenis,pot sa va spun ca avea 35-45 cm si era de culoare maronie cu niste desene(motive)pe corp.

  7. iata cateva informatii despre cel mai veninos sarpe din lume … Norocul oamenilor de pe aceste meleaguri este ca sarpele vajnic nu are temperamentul coleric al kraitului, sarpelui brun sau al viperei mortii. Cu toate acestea, nu avem de-a face cu vreun bonom cu solzi. Oxyurans microlepidotus sunt cunoscuti pentru dispozitiile nervoase si pot lovi repetat atunci cand se simt provocati. Sunt reptile ovipare, femela depunand 9-12 oua. Prazile sale sunt formate exclusiv din mamifere, precum micile rozatoare sau marsupiale australiene. Ucide cu o singura muscatura, apoi se retrage asteptand ca prada sa moara. Totul dureaza cateva secunde, dupa care sarpele vajnic se infrupta cu victima sa. O singura muscatura din partea taipanului suprem contine suficient venin incat sa ucida 100 de oameni sau 250.000 de soareci. Iar sarpele este in stare sa muste de zeci de ori in decursul unei singure zi. Acelasi venin este de 400 de ori mai toxic decat cel al crotalilor si de 50 de ori mai puternic decat al cobrelor. Bine ca traieste doar in Australia!

  8. vipera comuna(Berrus berrus)cea mai raspindita in arealul romanesc, hiberneaza in per noiemb/ aprili(in fct de temperetura de afara),in prima parte a primaverii sta mai mult la soare pt a regla temperatura corpului, (fiind animale cu sange rece), se hranesc cu broaste, soarici,serpi mici, cam o data la luna, se imperecheaza doar atunci cint temperatura de afara e mai mare de 16/18 grade C si pe timpul noptii. In cazul muscaturii de vipera, se face o mica incizie la nivelul muscaturii, se stringe local pt a provoca singerarea, iar locul muscaturii se frectioneaza cu sectiuni de tulpini de brusture sau captalan(brusture cu frunza crestata), plante care se gasesc de regula in zonele in care traiesc serpi si au un continut bogat de hipermanganat de potasiu, ce are un puternic efect astringent si antiinflamator si se consulta cit mai rapid un medic.efectul veninului se instaleaza (in fct de organism)intre 20-50 minute, constind in prima faza in scaderea pulsului, transpiratie abundenta, apoi tulburari de vedere si racirea extremitatilor(degete,urechi). SUNATI RAPID LA 112 SAU SALVAMONTUL LOCAL CARE AR PUTEA AVEA O DOZA DE SER ANTIVIPERIN.

  9. Locuiesc in apropiere de Resita la Cuptoare.Duminica 15 iunie in jurul orei 16 intorcinduma in casa dupa ce am condus doua nepoate ce au fost in vizita am gasit in coridor un sarpe.Locuiesc intr-o casa relativ noua<34.ani,avem curte si caine in curte.Nu putem sa ne explicam cum si de unde au putut sa ajunga in casa 2 serpi,am uitat sa mentionez ca dupa ce l-am prins pe primul in coridor am cautat si am mai gasit unul in prima camera.Amindoi aveau cam aceiasi marime aprox. 35-40 cmasemanatori viperelor cu V pe cap si pete galbene in preajma urechilor.Una am pus-o intrun borcan unde la apropierea maini de acesta devenea agresiva.Am cautat si rascolit peste tot nu am mai gasit alt exemplar,astept un sfat,o sugestie ce as putea face cum m-as putea proteja,daca exista o otava ori un aparat care sa indeparteze serpi de locuinte.V multumesc.

  10. Pentru mine care am mai colindat muntii, aparitia viperelor in zona Botosani, ma uimeste. (Am uitat sa zic sunt din Botosani). Cred ca azi am citit din nou despre o muscatura a unei vipere undeva in judetul Botosani. Va dati seama ca pana acum in acest judet nu au fost cazuri de vipere. De obicei erau serpi de casa sau de padure. Dar pana in acest an nu am auzit de vipere decat in regiunea barajului Stanca-Costesti unde pe vremuri era o portiune stancoasa. Probabil de aceea si aceasta curiozitate a unora care erau obisnuiti cu serpii locali. Cum ati spus mai sus e mai usor sa previi decat sa repari. Totusi vremea asta desertica (cu nopti reci si zile caniculare) va produce in continuare probleme cu viperele.

  11. Adevărul este undeva la mijloc: muşcăturile de viperă sunt periculoase (şi din acest motiv încercăm să le prevenim prin oferirea informaţiilor din articol), dar se supravieţuieşte în urma lor, dacă sunt luate măsuri rapide.
    Dacă veţi căuta pe Google, veţi găsi articole de presă în care se menţionează „persoana muşcată de viperă se află acum în afara oricărui pericol”.

    Mulţumim pentru interesul prezentat faţă de articolele noastre!

  12. Inca o intrebare:

    Nu stiu ce sa mai inteleg ca pe unele siteuri scria ca sunt periculoase si ca daca te musca mori iar pe altele am citit ca nu sunt periculoase si daca te musca poti supravetui….care-i adevarul pana la urma?

    Multumesc pt raspunsul de dinainte…!!

  13. Daca ati vazut vipere, indiferent de asemanarile sau diferentele cu Vipera Comuna, incercati sa preveniti orice contact cu ele. Daca ati facut si poze ne lasa sa intelegem ca nu v-ati ferit de ele in mod deosebit.

    Noi nu avem diplome in recunoasterea serpilor, dar stim un lucru: mai bine previi decat sa repari.

  14. Acum cateva zile am gasit in padurile din apropiere o vipera asemanatoare cu Vipera Comuna…nu am mai vazut asa ceva pana acum desi stau de mult timp aici…e normal sa avem vipere in padurile din judetul botosani?

  15. Este cel mai veninos sarpe. Cel mai periculos nu stiu. Poti supravietui daca esti muscat totusi…daca stii sa actionezi repede.
    Pentru domnul Dorin Nicoara, calciul este un factor al coagularii, deci clorura de calciu nu face decat sa previna o eventuala sangerare excesiva in urma taieturii.

  16. am citit aprox.,acum 10 ani,nu mai retin,in ce nr. al revistei „muntii Carpati”,un artic. semnat de un domn din TIMISOARA.Dansul spunea ca fost muscat de vipera,insa s-a taiat repede cu o lama,intre cele 2 pct.,a strans sa provoace scurgerea sangelui cu venin,apoi a tamponat locul cu o solutie de clorura de calciu.Tot am vrut sa aflu exact concentratia solut. de clorura de calciu,dar atunci in articol,nu a precizat……….ok,e bine sa aiba fiec. la el,o trusa aspersoare ,dedicata pt. muscaturi de serpi,paianjeni,albine…..Am cuparat-o de la ORADEA,[un magaz. cu echip. montan]

  17. Viperele iasă de la hibernat primăvara (mai precis in aprilie), deşi în zile calde ies la suprafată chiar şi iarna. Împerechierea are loc la sfârşitul lui aprilie, începutul lui mai in Romania, deci nu vara.
    În veri extrem de calde, ca şi aceata se întâmplă des că şeprii estivează, aşa că şansle că vş întâlniţi cu o viperă scad semnificativ.
    E adevărat că muşcăturile sunt mai dese vara, însă numărul de victime in România este minim.

Lasă un comentariu

